اندوسکوپی و کولونسکوپی

11/16/2022 | 4615

اندوسکوپی روشی است که پزشک میتواند به کمک اندوسکوپ اعضا داخلی‌ بدن را با مقاصد تشخیصی و درمانی مورد معاینه قرار دهد. در این روش پزشک میتواند تصویر ویدیوئی اندوسکوپ را به طور مستقیم بر روی مانیتور مشاهده کرده و بدینوسیله اعضای داخلی‌ بدن  را مورد معاینه قرار دهد.  امروزه اندوسکوپی دقیق‌ترین، پیشرفته‌ترین و رایج‌ترین روش معاینه اعضای داخلی‌ بدن است.

بخش اندوسکوپی و کلونسکوپی بیمارستان دکتر موسوی برای تشخیص بیماری ها، خدمات اندوسکوپی و کلونوسکوپی را با بی حسی و بیهوشی برای رفاه بیماران فراهم آورده است. مراجعین محترم می توانند با گرفتن نوبت قبلی از این اقدامات استفاده نمایند:

  • اندوسکوپی، دقیق‌ترین و مفیدترین راه برای بررسی علل مشکلات گوارشی به خصوص معده می‌باشد. این آزمایش، بهترین راه تشخیص زخم‌های گوارشی و سرطان معده بوده و همچنین برای تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری بسیار مفید می باشد.
  • کولونوسکوپی روشی است که جهت مشاهده روده بزرگ و راست روده برای تشخیص بافت ملتهب، زخم و رشد غیر طبیعی بافت روده و پولیپ استفاده می شود. هنگامیکه بیمار با مشکلاتی در اجابت مزاج، درد شکم، خونریزی از مقعد و یا کاهش وزن به پزشک مراجعه می کند، برای بررسی دقیقتر غالبا به او کولونوسکوپی پیشنهاد می شود.
اندوسکوپی و کولونسکوپی

انجام این اعمال بسیار ساده و سرپایی انجام میشود و نیازی به بستری شدن بیمار نیست. برای آرامش بیشتر بیمار به او آمپول آرامبخش با اثر کوتاه مدت تزریق میشود، و یا با داروهای آرامبخش تسکین داده خواهد شد، تا درد و ناراحتی‌ بیمار به حداقل برسد.

اندسکوپی و كولونوسكوپی در چند دقیقه انجام شده و بیمار در بیهوشی بسیار سطحی به سر میبرد و پس از معاینه نیز به راحتی‌ به هوشیاری اولیه‌ باز میگردد. در مدت معاینه که ۲۰-۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد، بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.

در بیهوشی سطحی به گلوی فرد داروی بی‌ حسّی زده میشود تا در طول انجام اندوسکوپی چیزی احساس نکند. در تمام مراحل آندوسکوپی فرد احتیاج به تنفس مصنوعی پیدا نمیکند و میتواند به طور طبیعی‌ تنفس کند. اکثر افراد پس از حدود نیم ساعت استراحت بعد از اندوسکوپی میتوانند با هوشیاری و وضعبت بالینی معمولی به خانه بازگردند.